Lekker!!! Maaltijdvervangers!!!

 

Als je dan toch gaat afvallen, waarom dan niet met weinig inspanning en een goed resultaat binnen korte tijd? En dan ook nog met de heerlijke smaken vanille, chocolade en karamel.

De maaltijdvervanger lijkt de grote barmhartige verlosser van onze gewichtsproblemen. En dus gaan we massaal aan de maaltijdreep, shake, poeder en wat al niet meer.

Dan volgt hier een stukje info waardoor je, hopelijk, wat meer bewust gaat nadenken over waarom je je vooral NIET moet laten verleiden door de illusie van de maaltijdvervanger.

Mijn ervaring met maaltijdvervangers beperkt zich tot 1 keer. Ik wilde graag een gezonde cocktail  met chlorella, spirulina en nog wat ‘gezonde’ stofjes. Uiteindelijk 2 grote potten met eiwitshake gekocht (2 voor de prijs van 1 € 32,-). Dus de volgende dag vol enthousiasme aan de shake. Bij het opendoen van de bus werd ik bevangen door een onaangename geur die ik associeerde met …., maar vooruit, voor het goede doel geshaked met water. Omg, die smaak. Een belediging voor iedereen die een beetje ontwikkelde smaakpapillen heeft. De beide bussen zijn, met inhoud, in de kliko beland. Nu bedenk ik ineens dat ik het misschien aan mijn vissen had kunnen geven….

En dan nu een aantal feiten:

 

  1. Maaltijdvervangers hebben niets herkenbaars met welk natuurlijk voedingsmiddel dan ook. Het wordt gemaakt in een fabriek/lab waar geen sprankje levensenergie overblijft (als er al enig biologisch aan wordt toegevoegd).
  2. Er wordt miljarden verdiend aan de verkoop van maaltijdvervangers.
  3. Het afvallen d.m.v. maaltijdvervangers is niets anders dan het volgen van een crash-dieet en veroorzaakt dus een grotere gewichtstoename na het stoppen van dit dieet. Met alle frustraties van dien. Een goede manier om je stofwisseling om zeep te helpen. Overige gezondheidsrisico’s nog even daargelaten.
  4. Gemiddeld aantal calorieen van de maaltijdvervanger ligt tussen 200 en 400. Gemiddeld aantal calorieen die een vrouw nodig heeft per dag is 2000 kcal. Daar zit men dus ver onder!
  5. Het verzadigingsgevoel is slechts van korte duur en krijgt men vaak weer een ontembaar hongergevoel.

Ter vergelijking:

1 banaan bevat 107 kcal + 1 appel bevat 72 kcal (Je gaat er nog goed van naar de wc ook!!)

Vergelijkbaar met 1 maaltijdvervanger.

Tips:

 

  • Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt. Oftewel: bedenk in wiens belang iets verkocht wordt. Is dat product echt in jouw belang? Of vooral in het belang van de portemonnee van anderen? Je hebt het recht kritisch te zijn en op basis daarvan je keuze te maken om iets wel of niet te kopen.
  • Heeft het product enige herkenbare kleur en geur van een natuurlijk voedingsmiddel? Let wel dat men tegenwoordig iedere smaak kan namaken en daar dus ook veel gebruik van maakt. Afvallen met vanilleshake, chocoladerepen. Wow!!!
  • Kijk ook even op het etiket of daar enige herkenbare stofjes opstaan. Kun je het niet uitspreken, dan kun je het ook niet verteren. Lekker in de schappen laten staan, dus!
  • Vraag je af of je de maaltijdvervanger aan je kind (of geliefde of de hond of wie dan ook) zou geven.